tisdag 16 juni 2009

Österlenresa till Roskraft

I lördags for maken och jag en tur ner på Österlen, för att besöka Else och plant-skolan "Ros-kraft". Vi for förbi ett underbart skånelandskap med sädesfält med vallmo och blåklint.

I sädesfälten glittrade regn-dropparna.
Plantskolan ligger i Östra Hoby, inte så långt från Glimminge-hus och Ale stenar. Det var för regnigt för att besöka detta skånska "Stonehedge" denna dag, annars är det en härligt mytisk plats att besöka.
Ja, så kom vi då till Roskraft, och vandrade in i de täta rosensnåren, för att hitta Else och göra några rosfynd. Det doftade gott från alla de rosor som blommar just nu, och till slut hittade vi både rosor och Else.
Roskraft säljer endast rotäkta rosor, dvs rosor som inte är okulerade, och många av mina ovanliga mochatarosor kommer därifrån.
Det är Else Olsson, som driver plantskolan, men det var hennes man Rolf Ginstmark, som startade den en gång i tiden. När så Rolf hastigt gick bort, fortsatte Else att driva plantskolan vidare i sann pionjäranda.
Hon har rosenguidningar, som man kan boka, och kurser i hur man tar rosensticklingar och gör sina egna rotäkta rosor.


I bagaget hem fick vi denna sötnos, som nu får samsas med "Buff Beauty" i en av mina lugna hörnor.
Det är en ros, med namnet "Souvenir de Rolf Ginstmark", eftersom det var så att Rolf hämtade hem rosen "Königin Victoria von Schweden", från "Sangerhausen" - det berömda rosariet i Tyskland - och en mutation uppstod, och det blev denna ros.
Förutom denna, köpte vi "Aglaia", "Guirlande d'Amour", "Running Maid", "Bouquet Parfait"(alla har något med mochatarosor att göra) och slutligen "Maria Liesa", för att ersätta det ex vi gav bort i present för ett par år sedan.

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Vackra bilder, vilken godisbutik.

Katarina sa...

Åååh, så sugen jag blir - älskar moschata-hybrider och de du köpte känner jag inte till...
Ser fram emot bilder så småningom!
Katarina

Inger sa...

Jag skulle så gärna besöka Roskraft. Skickade efter rosor därifrån för längesen, fick dem i november vilket inte var så lyckat. Enbart en lever, 'Bardou Job', och den gläder mig mycket, rotäkta och fin.

AnnA sa...

Hannele, mm, rosgodis...
Inger, jag tror att Else numera inte längre säljer på postorder, för att det blev för arbetsamt att hantera.
Katarina, vi får se vad som kan blomma i år av årets inköpta, för ibland får man vänta något år på blomningen. Men jag har ju äldre mochatarosor...Pembertonmysken "Cornelia" är just nu på gång, och "systrarna" "Franseca" och "Felicia" står i knopp...
Hälsn
AnnA