torsdag 1 oktober 2009

BLOOMING FRIDAY:"Ghislaine de Fèligonde" blommar...

upp i det blå.
"Ghislaine de Fèligonde" räknas in i mochatagruppen, och det är en ros från 1916 av den franske odlaren Turbat.
Så här maffigt blommade min GdF tidigare i sommar.
Blommorna är aprikosgula till ljusgula till färgen och de doftar gott och sött.
Hos mig i min varma zon har rosen vuxit till en rejäl klättrare, på över 2 m på höjden och c:a 1,5 på bredden. I kallare zoner och sämre lägen får man odla sin GdF som en buskros, och den kan odlas till zon 4.
Hos mig har den alltid varit en frisk ros, som kan blomma långt in på senhösten, om hösten är varm.
Jag fick hjälp med att klippa av en kvist från höjden, som fick ta plats intill min blå lady tillsam-mans med några riddare och min engelska blåblommiga skål.
Rosens sägs ha fått namn av modig kvinna: "Ghislaine", som under första världskriget fick bud om att hennes man låg allvarligt sårad mitt emellan krigsfronterna. Hon tog sig dit och räddade sin man, med risk för sitt eget liv, och såg sedan till att hennes man överlevde sina skador.


Trevlig Helg på er allihopa!

För att se mera av denna veckas Blommiga Fredagen gå till KATARINA på Roses&Stuff

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vackra bilder. Lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/

Randi sa...

Den här vackra rosen är en favorit i min trädgård också. Den är verkligen generös långt in på hösten.
Önskar dig en skön helg!
/Randi

AnnCharlotte sa...

Vackert med de olika nyanserna av gult...
Ha en skön helg ;)

Lillebeth sa...

Underbara bilder med sommardoft. Ha det gott!

Carol sa...

Wow! Such lush roses! Beautiful complimentary colors! I love blue and yellow together. Lovely. Carol

Lenas trädgård sa...

Ja det är en underbar ros1 men hos mig har den slutat blomma för i år, tyvärr.
Det är vackra bilder som vanligt! Ha en skön helg, kanske en av de sista ljuvligt senblommande, innan frosten...?
Hälsn Lena

easygardener sa...

My soil is not good for Roses but "Ghislaine de Féligonde" thrives here. I love the way the flowers change colour. The history of the name was very interesting - thank you.

Annie - Annalunda sa...

Anna! kan bara säga ett ord: UNDEEEERBAART!

Katarina sa...

Vad kul med en historia bakom rosens namn - och dessutom handlar den om en stark och hjältemodig kvinna! Vilket för övrigt även GdF verkar vara!
Ha en härlig helg!

elle-melle sa...

Den rosen er nydelig!
Jeg plantet den for få år siden så den er ikke blitt riktig så stor som din og kanskje blir den det heller aldri. Min blomstrer ikke nå, men jeg husker den fine variasjonen i fargene på knopper, nye blomster og gamle og falmede.
Herlig:)

sweetbay sa...

You have such lovely roses. This one is a real beauty, and fragrant to boot -- here's another rose for my want list. lol It looks so splendid in your pictures.

Inger sa...

Gult och blått är snyggt och GdF är en ros att rekommendera, även om den inte blir lika stor hos mig. Trevlig helg!

Margrethes hus og hage sa...

Så nydelige bilder! Og det var en rose å ønske seg :)
Ønsker deg en fin helg! Hilsen Margrethe

Angel.Pearls sa...

Underbart fin rosenbuske -och den sista kompositionen med blåa riddare är underbar..kan skymta ett vackert halsband där också..Ha en superfin helg!//Eva

Margareta sa...

Rosen är vacker och jag tror att det är den vår förening planterat på baksidan. Rosen är först aprikosfärgad och övergår sedan i vitt. Den blommar fortfarande och är mycket fin. /Magareta

ormbunke sa...

Vilka fina rosor du visar. Den första bilden är ju så fin med sina gula och blå färger.
Tack för titten i TB. Anita

AnnA sa...

TACK för alla kommentarer, och vet ni vad: det kommer mera!!!
hälsn
AnnA