måndag 12 juli 2010

Ett rosenparadis...

...var jag och besökte hos Maria och LILLA VILLA VITA för någon vecka sedan, och där blommade rosorna så här vackert! Och det doftade underbart gott!

En ros ur damascenergruppen, men vilken vet jag inte.





















Förra ägarna till huset och trädgården var aktiva i Rosensällskapet i Skåne, och det skall finnas ett reportage i ett gammalt NYPONET om trädgården, och även en lista på vilka rosor som finns i trädgården.
Jag har bett redaktionen att ta reda på reportaget, för både jag och Maria är nyfikna på vad det kan vara för slags rosor som växer i trädgården.

Detta ser ut som damascenerrosen "Leda", men helt säker är jag inte.

Det fanns mängder av rosor av olika sorter i Marias trädgård - en rosskatt, Maria!Var rädd om den!

Detta är iallafall en honungsros/helenaros...

...med riklig blomstring.
TACK för att jag fick besöka dig, Maria!

Slutligen lite rock'n roll från vår trädgård, apropå kvällens begivenhet på kristianstaddagarna: Pudelrock på Stora Torg(-The Poodles.)

Rosen heter "Crazy for You", och den köptes på CEDERGRENS rosrea i höstas(se även HÄR.)Det är en doftande floribundaros, från USA, av Tom Carruth 1999, och i USA odlas rosen även som klätterros, och då kallas den för "Fourth of July".
I Sverige kan den odlas till zon 3, och nog är den en galen uppstickare i rabatten med lite rock´nrollkänsla?!!!

Ha en trevlig vecka!
hälsn
AnnA

7 kommentarer:

Therése sa...

Rocka på ikväll! Ha en trevlig vecka!
Själv har jag grävt en rabatt idag. Inte als varm o svettigt! Hmm...
/Therése

Inger sa...

Hej Anna!
Översta rosen är 'Blush Damask' och nästa 'Celsiana'. Sen tror jag inte att det är 'Leda'. Vilken tur att nya ägarinnan är intresserad av rosorna.
Ha det gott i värmen!

Margot sa...

Fantastiskt att få ta över en trädgård full med rosor, vilken skatt! Ljuvliga bilder! "Crazy for You" var jätteläcker, vilka färger!
Ha det gott i sommarvärmen!
//Margot

Viola sa...

Nu vet jag vad rosen heter på Bossgård, helenaros..eller..den med massor utav små vita blommor..har planterat massor utav nya rosor så om några år så...är ju oxå en rosfantast och njuter om mest utav rosorna i vattenhålet, självklart vill jag ha skånebesök...:D som du kanske vet så har jag öppet alltid to-fr och sö och ibland ytterligare någon dag, du kan alltid läsa i högermarginalen om det är någon extradag...ha en fin sommardag, kram

Maria i Lilla villa vita sa...

Tack kära du för att du har förevigat mina skatter. Underbara bilder på underbara växter.
Jag lovar att försöka vårda dem så gott jag kan!
Kram Maria

Unknown sa...

Hej goa Anna!
Hur har du det i sommarvärmen?
Nu var det alldeles förfärligt länge sedan jag var inne hos dig, och jag inser hur mycket jag saknat både dig och din blogg och alla underbara rosor du visar! Men nu sticker jag huvudet lite ur idet.Kraften har inte riktigt räckt till annat än att klara vardagen och bloggvärlden har fått stå undan för det, och det har varit trist men vad gör man? Blir glad av att kika in hos dig här!:-)
I år skall jag verkligen köpa och plantera rosor, har jag bestämt.Men jag vet inte riktigt när tiden för det är bäst. Kan man göra det nu?
Vilken trevlig utflykt du gjort till Lilla Villa Vita.Ser ljuvligt ut där med alla fina rosor.
Var rädd om dig nu och fortsätt njut av sol och sommar!
/Stor kram från Karin

an angel at my table sa...

Lyckans ost att få besöka en sådan fantastisk rosenträdgård. Den översta bilden på Blush damask ser ju helt otrolig ut har sett den förut på bilder och den är helt enastående. Tack och lov att vi har Inger som är så roskunning.
Allt gott Mari

Ps Nu ska jag surfa runt här hosa dig för du bjuder ju på så mycket ögongodis!!!