fredag 24 september 2010

Hallonrosa inspiration...


...som även finns att se HÄR.

Den randiga rosen tillsammans med rosenskäror och luktärt...


...är en dansk Poulsenros av Olesen/Poulsen från 1997...

...som har två namn: 'Calypso', eller det för arrangemanget passande namnet: ´Berries'n'Cream'.
Det är en återblommande, doftande mindre klätterros, som kan odlas till zon 3.


En annan ros i "Poulsenfamiljen" är klätterrosen 'Bolero'...


...som jag köpte på rea förra hösten. En riktig överraskningsros, i cremevitt, med underbara "ögonfransar", god återblomning och fin doft. Jag har inte sett några svarta fläckar på bladen heller, och det bådar gott! Den har vuxit på sig rejält i sommar, och verkar vara mer starkväxande än 'Calypso'. Rosen är framtagen av Olesen 1998, och räknas till den sk courtyardgruppen.Den kan odlas till zon 3.

Ha en fortsatt skön fredagskväll&
TREVLIG HELG!
hälsn
AnnA

7 kommentarer:

Margot sa...

"Bolero" var en helt ny bekantskap för mig, men åh, vilken ljuvligt vacker ros!Nu blev jag helt förälskad i den underbara skapelsen! Tyvärr på gränsen hos mig med zon 3, men jag har andra zonknäckare hos mig som klarat sig bra så kanske, kanske...
Önskar dig en trevlig helg!
/Margot

Renate sa...

Hej Anna!
Inte förän nu kom jag på att det är ja du jag bytte rossticklingar med förra hösten.Vackra rosbilder som alltid.Bolero liknar mycket Jaqueline de Pre tycker jag,väldigt tjusigt men ingen ros för min zon 4,fast Jaqueline de Pre fungera bra här.
Roshälningar från Renate

AnnCharlotte sa...

Så fin den är...Calypson ;)
Ha en skön helg ;)

Inger sa...

Så fint du gjort det:)
Jag gillar 'Bolero'.
Fortsatt trevlig helg!

Therése sa...

Vackert!
Ja, jag vill gärna ha Åhusbesök! Är ju ledigt nu, så vi kanske kan få ihop något!
Hälsa Daniel grattis från mig o ha en fortsatt trevlig helg!
Kram
Therése

Lenas trädgård sa...

LÄCKERT! Vad mera kan man säga?
Behövs verkligen lite mera av det rosa nu!
Lena

Åpent^hus sa...

nydelig!
her var så mye lekkert å se på
tusen takk!
får aldri nok av blomster!!!

hilsen
Åpent hus