onsdag 28 september 2011

Baroner och grevinnor...

...och andra kända personer har givit namn till olika rossorter. Rosen 'Baron Girod'l'Ain'...

...är en stilig bekantskap i hallonrosa till röd färg, med vita kanter längs kronbladen.

Det är en sport från rosen 'Eugène Fürst', från 1897, och den räknas till gruppen remontantrosor, så det är ingen av de lättare rosorna att handskas med. Det var den franske förädlaren Reverchon, som introducerade rosen...

...och den doftar underbart gott, och anses kunna odlas till zon 3, i bra jord och bra läge.
Det kan tyckas att jag är en marodör, som knipsat bort rosen från sin rabattplats och satt den i vas, men sist den blommade regnade den bort...

...och när jag häromdagen såg några skönheter blomma så vackert i vår nyanlagda backe, nändes jag inte klippa av dem. Nästa dag hade det varit någon brunögd och betat av den ljuvliga, för sommaren nyinköpta, Austinrosen ´Mortimer Sackler'...

 ...och rosen 'Dolly'.
Rosen 'Dolly' är också nyinköpt, och via hörsägen har jag hört att det skall vara en okänd Balsgårdsros, men jag skall undersöka saken bättre.
'Mortimer Sackler' kom 2002, och kan odlas som en mindre klätterros. Rätten till namnet köptes på en välgörenhetsauktion av frun till läkaren Mortimer Sackler. Rosen är doftande och kan odlas till zon 3. Jag föll för dess sirliga växtlighet,(hemma hos rosvännen Märit) och det gjorde tydligen Bambi med!

Däremot hann jag före att knipsa några blomster från 'Haga Slott', som växer i samma backe.(Fler foton finns HÄR.)
'Haga Slott' är en klasblommig rabattros från danska Poulsen, och den kom 2006. Jag tycker  att den påminner lite om 'Wrams Gunnarstorpsrosen' i blomman och färgen, och dessutom doftar den.

Och så var det ju en grevinna: 'Gräfin von Hardenberg', en rabattros på 100-150 cm, som utsetts till den starkaste doftrosen 2010 i Nya Zeeland. Tantau introducerade rosen 2001, och den är väl inte heller en av de enklare rosorna att odla, men underbart vacker med sina mörka stora sammetsröd rosor. Zon 1-2, kanske. Den överlevde förra vintern iallafall!


Ha en fortsatt trevlig vecka, och med detta varma brittsommarvädret, är det fortfarande mängder med hösthallon att plocka och många rosor i knopp i Skåneland.
Jag vill även rekommendera för skånska rosvänner, och andra med, ett föredrag i helgen som kommer, av allas vår kära ROSNETTAN.(HÄR finns hennes rosblogg.) Läs mer HÄR om tid och plats.
Ha det gott!
hälsn
AnnA

2 kommentarer:

Inger sa...

'Gräfin von Hardenberg' såg jag första gången i somras, jättefin. Ha så trevligt på föredrag med Annette:)
Kram

Marijke sa...

Hallo Anna,
Thanks for sharing the beautiful series of roses. I wish I could smell them.
Have a lovely weekend Marijke