måndag 4 juli 2016

Rosdagar på Fredriksdal...


...och efter regnet lyste de nytvättade ramblerrosorna i den magiska rosengången i rosariet.


Dagen till ära i ny krans på hatten och blommiga gummistövlar i bagaget, som faktiskt inte kom till användning, då regnet avtog när vi kom på plats...


...bland den underbara rosenfägringen...



...bland grusgångar och rabattkanter.


Vi gick en rosrunda under bågarna med Krister Cedergren...


...och de röda klätterrosorna är bl a 'Amadeus' och 'Chevy Chase'...


...och där var ju hon med...


Vi gick även en rosrunda med Karin Berglund, en nestor och trädgårdskännare av rang och klass - och vilken berättare av historier kring rosor och deras namn.


Så var det dags att kröna årets pristagare av Rosenkransen, och den kära Hellan, Helena Vergese Borg, som jag mött och diskuterat rosor med i forum och på FB, blev härmed värdig pristagare till årets diplom, vas och kransbärare.
Första gången vi möttes irl, dessutom, och lite roligt - jag träffade på Hellan, precis innan pristagningen, vi kramade om varandra, och jag sade: "Undrar vem som får rosenkransen i år?". Och så tittade jag på henne - hon plirade lite, och så sade jag : "Det är kanske du!" Och det var det ju...


Så härligt att fånga två rosexperter på samma bild: Lars-Åke Gustavsson och Helena Vergese Borg.


Inne på herrgården var det detta året utställning av vackra rosenbuketter, och denna lite vilda föll mig i smaken.


Dessutom hade Flora Linnea och Cedergrens rosförsäljning på gräsmattan framför Herrgården.
Här är Warnerrosen 'Cathrine', som redan finns hemma hos oss, så det blev 2 st andra Warnerrosor: 'Delicious' och 'Babaluv'.


Ja, det var öppet även på plantbutiken på Flora Linnea, och vilken lockelse med alla dessa plantor på rad!


Den här: 'Crimson Glory', underbart doftande skönhet, men svår. Frestande, men det blev några andra ändå, fast någon av dem, är också lite överkurs...


Överkurs, eller ej - de enkelblommande rosorna, är inte dumma de heller, som gallicarosen 'Pumila', och...


...den vilde herr 'Valdemar', hemma hos oss, i vårt blommande kaos.


Jag har börjat tycka det är lite kul med färgstarka skönheter och kombos i rabatterna.
Vår vattenrabatt är en färgstark sådan, som här med rosen 'Summer Song' och digitalishybriden i rosaorangefärgade toner.


Det är en härlig tid att kunna fylla sina porslinspottor och vaser med idel kombinationer, som honungsros, brunört och fransk clematis,...


...'Raspberry Kiss', 'Venusta Pendula', 'Hippolyte', 'Alchemysthe',...

...och 'Henri Martin' med vårens sista penséer.

Leve sommaren!
NJUT i din trädgård!
Hälsningar
AnnA

3 kommentarer:

Inger sa...

Hej Anna, längtar till Fredriksdal när jag ser dina bilder. Hade varit kul att träffa Lars-Åke och Helena också. Så rätt att hon fick rosenkransen.
Kram

Rost och rädisor sa...

Oj, ojoj, så många härliga bilder och så himla fin du är i din krans!
Allt gott
/Anette

GladiGrönt sa...

Härliga bilder som vanligt! Den vilda buketten föll mig också i smaken. Visst är det en morotsblomma, den vita flockblomstriga? Jag har en mängd sådana nu. Skulle bara ha tid att göra buketter.../Monica